Zapraszamy Państwa do udziału w szkoleniu, którego program został przygotowany w odpowiedzi na potrzeby osób pracujących w środowisku wielokulturowym m.i. nauczycieli, urzędników, animatorów i aktywistów społeczności lokalnych.
Polska staje się i stawać się będzie domem dla Wietnamczyków, Chińczyków, Czeczenów, Nigeryjczyków, Ukraińców, Francuzów i wielu innych narodowości. Spotykamy się w autobusach, sklepach, ulicach, szkołach, urzędach... i w naszych domach. Wielokulturowość przynosi różnorodność i równocześnie liczne wyzwania. Kluczem do ich rozwiązywania jest wzajemne zrozumienie i współpraca m.in. z liderami, reprezentantami danej kultury- wielonarodowościowe koalicje na rzecz porozumienia i skutecznego rozwiązywania konfliktów.
Jeśli jesteście Państwo ciekawi jak można interpretować i lepiej rozumieć poniżej przytoczone sytuacje z uwzględnieniem wpływu różnic kulturowych i chcielibyście dowiedzieć się jak sobie radzić w sytuacjach trudnych i konfliktowych związanych z międzykulturowością, zapraszamy na szkolenie.
Pan Przewłocki od niedawna współpracuje jako konsultant prawny z jedną z organizacji zajmującej się tematyką imigrancką. W związku ze swoimi zainteresowaniami międzykulturowymi, stara się bywać na różnych oficjalnych i mniej oficjalnych spotkaniach, imprezach gdzie można spotkać imigrantów. Dla pana Przewłockiego ważna jest możliwość poznawania problemów i sytuacji od samych zainteresowanych, dlatego chętnie nawiązuje nowe znajomości z osobami pochodzącymi z różnych kultur, rozmawia z nimi, mówi o swojej organizacji. Na jednej z imprez poznał Pana Toma Dande z Angoli. Pan Dande opowiadał o swojej trudnej sytuacji w Polsce. Pan Przewłocki podał mu swój numer telefonu, mówiąc: „Proszę do mnie zadzwonić i umówić się na bezpłatną konsultację prawną w mojej organizacji”. Dwa dni później o godz. 20 zadzwonił Pan Dande, prosząc o wyjaśnienie i poradę jak porozumieć się z konfliktową właścicielką mieszkania, które wynajmuje. Przewłocki cierpliwie go wysłuchał i spróbował coś doradzić. Zachęcał, żeby Dande przyszedł na konsultację prawną. Po 20 min. rozmowy pożegnał się. Pan Przewłocki był trochę zaskoczony porą telefonu ale i zadowolony, że mógł pomóc. Trzy dni później znowu zadzwonił Tom Dande z prośbą o poradę. Była 23.30…
***
Agnieszka i Michał - młode małżeństwo - jak wielu Polaków, korzysta z możliwości podróżowania po świecie tanimi lotami. Jeśli dobrze poszukać połączeń można dolecieć nawet do Afryki za kilkaset złotych. Ostatnia wyprawa do Maroka o mało nie zakończyła się fiaskiem na niemieckim lotnisku w Duseldorfie. Para przyleciała poprzedniego dnia z Berlina, przespała noc w małym hoteliku w miasteczku oddalonym o 60 km od lotniska i rano musiała dotrzeć na lotnisko, żeby zdążyć na samolot, który odlatywał o 6.15 do Tangeru. Autobus był tylko jeden o 5.20 więc powinni zdążyć na ostatnią chwilę przed zamknięciem odprawy. Ponieważ cena połączenia była bardzo atrakcyjna, postanowili zaryzykować, mając w pamięci odprawy na Okęciu, gdzie często obserwowali wpadających na ostatnią chwilę podróżnych. Autobus przybył na lotnisko 3 min. przed zamknięciem odprawy. Para udała się niezwłocznie do punktu odpraw. Michał wręczył pani w mundurze bilety i paszporty. Pani uśmiechnęła się, spojrzała na bilety, po czym wręczyła wszystko z powrotem, pokazując na zegarek i mówiąc: „its closed”. Małżeństwo oniemiało. Jak to zamknięte?. Do odlotu jest jeszcze 40 min. „Its closed” odpowiedziała Pani. Wyłączyła komputer i odeszła z punktu odpraw, nie zwracając uwagi na gniewne żądania, żeby ich odprawiła.
***
Olga poznała Kaśkę, Polkę z amerykańskim obywatelstwem, która wychowała się w Nowym Jorku, a od kilku lat mieszka w Warszawie. Córki chodzą razem do klasy. Córka Olgi – Oliwka, bardzo polubiła Weronikę – córkę Kaśki i traktuje ją jak swoją przyjaciółkę. Pewnego dnia Kaśka dzwoni i mówi do Olgi: „Słuchaj, dziewczynki nie mogą się tak często spotykać. Weronika musi mieć wielu przyjaciół, nie może spędzać tyle czasu z Oliwką”. Olga była zaskoczona i próbowała się dowiedzieć o co chodzi, przecież to super, że dziewczynki się przyjaźnią, na dodatek mieszkają blisko siebie, więc mogą spędzać ze sobą naprawdę dużo czasu”. Kaśka powtarzała tylko: „Weronika musi mieć wielu przyjaciół, nie może się koncentrować tak bardzo na Oliwce.”
***
1) Praktyczna wiedza z zakresu psychologii międzykulturowej
- komunikacja międzykulturowa;
→ cechy odróżniające od komunikacji wewnątrzkulturowej
→ czynniki umożliwiające radzenie sobie w środowisku zróżnicowanym kulturowo
→ autoanaliza własnych kompetencji
- stereotypy i uprzedzenia,
→ po co nam stereotypy?
→ zły stereotyp – prawda czy mit?
→ jak pracować ze swoimi stereotypami i uprzedzeniami?
→ wybrane mechanizmy społeczne działające w grupach
- różnice kulturowe wraz z przewodnikiem kulturowym po wybranych krajach.
→ zrozumieć inną kulturę – zrozumieć własną
→ wartości, skrypty zachowań – wymiary kultur
→ mini-przewodnik kulturowy; kultura wietnamska, czeczeńska, amerykańska
→ mini-wykłady dwujęzycznych cudzoziemców dotyczące norm i zwyczajów krajów pochodzenia (Wietnam, Czeczenia, Etiopia ) (zastrzegamy możliwość zmiany wykładowców i krajów)
2) Metodologia rozwiązywania konfliktów wielokulturowych oraz kulturowe style negocjacyjne.
→ Konflikt międzykulturowy – charakterystyka
→ Dynamika konfliktu, błędne koła w konflikcie
→ Indywidualne i kulturowe style rozwiązywania konfliktów
→ Etapy i interwencje w rozwiązywaniu konfliktu
→ Symulacja mediacyjna/ negocjacyjna
→ Współpraca między ekspertami pochodzącymi z różnych kultur
- będziesz miał/a niezbędną wiedzę dotyczącą budowania współpracy w wielonarodowościowych zespołach interwencyjnych
- będziesz potrafił/a przewidywać charakterystykę kulturową swoich klientów na poziomie ogólnym oraz na poziomie szczegółowym z wybranych krajów pochodzenia
- będziesz znał/a i rozumiał/a procesy związane z adaptacją do nowego środowiska kulturowego
- będziesz potrafił/a zastosować adekwatne kulturowo metody rozwiązywania konfliktów
- pogłębisz samoświadomość dotyczącą własnych postaw wobec przejawów różnic kulturowych/ pogłębisz wrażliwość kulturową
Jak pracujemy?
Szkolenie prowadzone jest metodami aktywnymi (w formie warsztatowej). Wykorzystujemy ćwiczenia, gry symulacyjne, analizę przypadków, dyskusje, pracę w małych grupach, analizę własnych zachowań, dzielenie się doświadczeniami oraz mini wykłady. Szkolenie budowane jest w oparciu o praktyczne doświadczenia prowadzących.
Kiedy?
Terminy zjazdów szkoleniowych:
• 20-21 kwietnia 2013 roku
• 25-26 maj 2013 roku
• do ustalenia
Koszt:
2200 zł
Jak się zgłosić?
Wystarczy wysłać formularz zgłoszeniowy (kliknij tu aby go pobrać) na adres
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
oraz przesłać zaliczkę w wysokości 500 zł na konto: Volkswagen Bank Polska 07 2130 0004 2001 0455 1719 0001 z dopiskiem „Na styku”. Pozostałą część kwoty należy zapłacić do dnia 22.03.2012 r.
Gdzie?
Ośrodek Mediatorzy.pl
ul. Wspólna 54a lok10
Warszawa
Zgłoszenia oraz zapytania prosimy wysyłać na adres:
Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.